söndag 31 oktober 2010

Syhelg på sätt och vis

Söndagskväll efter en helg med mycket sy-relaterat fast inte så jättemycket sytt.
Lördag morgon åkte jag och Auroran till Helens Sycenter i Lidköping för att gå introkurs. En jättebra kurs på dryga 5 timmar där Helen med säker hand gick igenom många olika funktioner och moment. I stället för att göra mängder av provlappar blev det en necessär. Smart!!
Resultat från introkursen
Det är en himlans fiffig symaskin som jag har - Bernina Aurora 440. Mängder med käcka grejer och funktioner (knälyft, fästatråden-knapp, nålpåträdare, mönstersömmar mm mm) inte minst BSR-funktionen som underlättar vid frihandsquiltning. Maskinen känner av hur fort jag rör tyget och ser till att stygnen blir (nästan) lika långa. Lite ovant i början, men jag blev bättre bara under tiden vi övade hos Helen.
Frihandsquiltning med BSR:en. Kul!
Och langettstygnen... ja, en bra början var ju att se till att man inte har 0 (noll!) pressafotstryck (attans för den mänskliga faktorn). Och så ska man inte vrida tyget mitt i ett stygn etc. Jag var tvungen att testa mer hemma på vimplarna, och visst har det skett en förbättring mot kvällen innan?


Jag kan varmt rekommendera att gå introkurs hos Helens Sycenter (som ingick i priset när man köpte maskin). Jättenyttigt att prova på maskinen under proffsig handledning. Jag hade nog inte upptäckt hälften av alla funktioner om jag bara suttit hemma och provat mig fram.
I dag söndag har jag varit på Symässan i Kviberg igen. Denna gång skulle jag "jobba" i Lapphexornas monter. Eftersom KM skulle renovera bänkskivor i köket här hemma, fick lille J följa med mig. Jag hade fixat så att syrran skulle komma och vara barnvakt. Hade dock blandat ihop tiderna, så det blev dubbelpass i montern. Det var det andra passet jag var uppskriven på och då var syrran tvungen att åka vidare. Det gick fint ändå. Mr J sov en stund, lekte med hexan C & co ett tag och ibland satt han på min höft och snackade quilt med besökare :-)  Jag provade att sy en oval jojo med en ny sån där jojo-maker. Lite oväntad form, men kan säkert komma till nytta ibland. Det var kul att träffa kända och okända quiltare och annat löst folk.

Kram från
 PS - bildtexter verkar funka sådär även idag. Tips, någon? Sålänge kör jag WAS-principen (WaitAndSee) /DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar