måndag 18 oktober 2010

Väder, bös och scraps

I lördags hade vi underbart krispigt höstväder i Göteborgstrakten. Jag begav mig såklart till Skepplanda och spenderade hela dagen inomhus. Är det sydag så är det! Scrapsdagar i Skepplanda har jag varit på flera gånger; ett jättetrevligt initiativ av Rutan med Ewa-Lisa och Camilla i spetsen. Upplägget har varit att man tar med tyg / scraps som man inte behöver eller har tröttnat på och lägger på ett stort bord. Sen får man ta och sy av hela härligheten. Denna gång var det "tygstopp"; ingen fick ta med fler tyger dit. Nu gällde det att sy slut på det som fanns kvar. Jag skar lite bitar till min scrapsquilt och sydde en del på blåa log cabin blocken. Och sen erbjöd jag mig att ta hand om det som blev över. Man får ju ställa upp... Så med två svarta sopsäckar i bagageluckan åkte jag hem efter en kul dag i Skepplanda bygdegård.
Avslöjande byxor
Byxorna avslöjar att man varit bland tyg och trådar hela dan :-) Läste ett smart tips (förmodligen på Q&L-listan) att ha en sån där klistrig kläd-rulle nerpackad i sin kursväska. Så kan man snygga till sig lite innan hemfärd och bespara bilklädsel och slippa se ut som en lodis om man nu ska handla på vägen hem... Smart! Som synes hade jag ingen sådan lördags. 

Idag har det varit skitväder i Billdal. Blåsigt som tusan och regn mest hela tiden. Perfekt stanna-inne-och-sortera-scraps-väder med andra ord. Det blev en hel del olika högar; remsor, blåa högen, romantiska högen, scraps-quilten etc. En hel del fick bli riktigt skräp. Chintz-gardiner (stavas det så) och glesa bomullstyger göre sig icke besvär. Eftersom detta är rester från närmare 1 ½-års scrapsdagar var jag ändå förundrad över hur mycket fint som fanns att hitta. Här är lite av skatten:
Sorterat!
Burk-brist blev det, och inte hade jag några kakburkar att äta ur. Räddningen blev ursköljda askar från ruccola och vindruvor som får fungera som tillfällig förvaring.

Nedan två högar som inte trivs så bra hemma hos mig. Vill du ha? Den ena är typ roströda scraps (den näst översta lappen är 12x8 cm för att få en känsla) och den andra diverse jul-lappar. Skriv en kommentar här nedan om du vill ha någon av dem, så skickar jag. Blir ni fler som vill ha får lotten avgöra. På fredag får de flytta, hör av dig innan dess.
Scraps som söker nytt kärleksfullt hem
Var inne på Indiskas blogg för ett tag sen och där fanns denna inbjudan. Kul med quilt som man ser på många ställen numera tycker jag. Partyt har dock varit.

Kram Jenny (som får ta och torka av golven lite här hemma. Bösigt värre. Klädrulle räcker föga).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar