tisdag 9 november 2010

Kassakvitton - utan ett öre på fickan

Här hemma har jag fyllt på kassakvittohögen de senaste kvällarna. Och inte spenderat en krona. Det handlar alltså inte om någon yvig kvällsshopping utan om sydda sk kassakvitton.  När jag sorterade scraps från Skepplanda för en tid sen fick jag ihop en hel låda med småremsor med dessa kvitton i åtanke. För er som inte provat - och för er som behöver en liten reminder - kommer här en enkel (hoppas jag) beskrivning på hur jag gått till väga:

1. Fixa remsor
Först ska man skaffa sig några bra ”kassakvitto-remsor”. Antingen tar man en rulle med gammalt hederligt kassakvittopapper, men för oss som inte har sånt hemma går det lika bra att använda vanligt papper, tidningspapper, smörpapper etc som man skär/klipper i lämplig bredd. (Tillägg: Varning från Maja att använda den nya typen av printade kvitton, som färgar av sig när man stryker på dem.) Jag brukar vanligtvis skära mina (kopierings-) papper i 2½” men denna gång blev det 3”. Vill man ha långa, långa remsor tejpar man bara ihop sina pappersark. Eller så syr man ihop flera kassakvitton när de är klara.

2. Första remsan med rätan upp

3. Nästa remsa med rätan ner och
kant i kant med den första remsan.

4. Sy en söm. Använd små stygn. Då blir det MYCKET
lättare att dra av pappret senare.
5. Fingerpressa

6. Nästa remsa på
 
7. Osv, osv, osv...

Efter det: Lägg på nästa remsa – med rätan nedåt och kant i kant med föregående remsa.
Sy en söm. Vik upp och fingerpressa. Ja, du fattar... Så här fortsätter du om och om igen. Tills hela remsan är fylld.
Skulle pappret komma lite snett är det ingen fara. Bara riv upp så att ”bubblan” försvinner och fortsätt. Det fixar du till när du skär senare, men det är ju bra att ha lite marginal så att tyget sticker ut en liten bit utanför pappersremsan.
Om du vill ha lite mer liv i resultatet (eller har några snygga ojämna scrapsbitar) kan du lägga några bitar på snedden.


När du fyllt hela din remsa med tygbitar ser det ut nåt åt detta håller från baksidan:

8. Sett från baksidan
9. Dags att ta ett järn. Ett strykjärn alltså.

10. Renskär på båda sidor. 
Renskär med linjal utmed pappersremsan på båda sidor. Ibland kan man behöva skära i pappret, så det är ju bra att inte ha sitt allra nyaste skärblad i kniven...
11. Klart för riv-start
Dags för rivstart: riva loss pappret från baksidan. Här kommer de små stygnen till nytta, de gör att det blir lättare att få loss eländet. Just pilla-bort-pappret-momentet är inte så kul, så förslagsvis gör du nåt annat roligt under tiden också; kollar TV, lyssnar på radio eller snackar med någon du gillar.

12. Färdig. Voilà! En färdig kassakvittoremsa.
Nu är det bara att använda den. Som bård, som block eller varhelst du har nytta av den.

Här är mina remsor från scrapshögen från Skepplanda i väntan på vidare behandling. Har lite vaga planer på vad de ska bli.

Jag vill också passa på att urfärda en VARNING: Kassakvittosömnad kan lätt bli beroendeframkallande och risken är överhängande att man fastnar! Andra sysslor i livet (såsom t ex disk, tvätt och betalning av räkningar) kan komma att ignoreras. Men det vet ju många quiltare om redan från start – eller hur?
Här är ett pyttetäcke som är sytt av ett gäng färgglada kassakvitton som jag sydde för några år sen.
Regnbågs-pyttetäcke av kassakvitton (2½" breda)
Hoppas att förklaringen är tydlig och att jag kanske kunnat inspirera någon att köra lite in-house-shopping :-)
Kram Jenny - som ska riva lite papper framför TV:n innan det är dags för kojen.

 

8 kommentarer:

  1. Hej jag är ny i denna värld av lappar.
    Skall pröva och göra kassakvittosömnad, det skall bli kul.

    SvaraRadera
  2. Tack för en superkul idé

    SvaraRadera
  3. Takk for en smart ide. Jeg fant den i dag, så det er en stund siden du publiserte denne. :-)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för förklaringen! Äntligen något vettigt att använda alla scrap-bitar till:)

    SvaraRadera
  6. Jag lade ut din fina beskrivning på Pinterest. Tror många har användning av den! Själv gör jag bara bond-rutor, men kika gärna.

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag är sedan länge fast i kassakvitto-träsket, har sytt mycket med den tekniken. Men jag använder gamla lakan som jag river remsor av. Tyget kan sedan sitta kvar på baksidan, den gör arbetet stadigare och man får en snygg baksida på köpet.

    SvaraRadera
  8. Tack för förklaringen.
    Tänk så fint det blir av det, som en del kastar!
    kram

    SvaraRadera