onsdag 15 juni 2011

Mitt scrapstäcke. Steg för steg.

Ni som följer bloggen har vid detta laget förstått jag verkligen gillar scraps. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker om dem så. Förmodligen har det en del att göra med att det är rätt så kravlöst och opretentiöst. Man kan bara sy på utan att tänka så mycket. Skulle det bli fel är det ju inte heller hela världen.
Här har jag gjort en steg för steg beskrivning på scrapstäcket (eller ja, toppen än så länge) av blandade leftovers.  

1. Skär scraps i 2x2". Sortera i en ljus hög, en mörk/färgad hög.
















2. Sy ihop. Som start-lappar eller som fokus-projekt.



3. Matcha ihop till 4-rutor med kontrast.
 





Genom att alltid (finger-)pressa mot det mörkare
tyget blir det lätt att matcha ihop sömmarna. 
Inga nålar behövs här inte.
  

Exakt hur vitt/ljust man vill ha bakgrundstyget är en smaksak,
men se till att ha bra kontrast mot det mörkare i varje 4-ruta.
Jag brukar plocka upp två lappar "på mofo" och är det inte
helt åt skogen får de bli ett par. 
 

Med 1/4" sömsmån bör dina 4-rutor nu mäta 3½"x3½".
 

4. Sen behöver du lika många trianglar som du har fyra-rutor.
Färdigt mått 3½"x3½". Sy på valfritt sätt, t ex "snabba trekanter".
 

5. Sy ihop en 4-ruta med ett trekantsblock så här. Sy många. 
 


6. Nästa steg är att sy ihop såhär.
 

7. Och så syr du ihop dem 4 och 4, till stora rutor. 

När man har tillräckligt många storrutor, syr man ihop dem till en quilt. Vänta gärna med det tills du har alla stor-rutor klara, för du kanske får in nya färger på scraps som du vill fördela över quilten.

Hur avslutar man det hela? Jag lät "diamanterna" gå jämt upp och avslutade med en remsa 2" och sedan en rand av mellan och mörka 2"-rutor. För att få ihop diamanterna behövde jag några halva block åt detta hållet: 




Sy en ljus remsa 2" innan man öser på med scrapslappebård.
Jag sydde en sektion i taget. Lättare att hålla koll då.  



 


 



























Kul som 17 är det att sy detta. Jag är lite dålig på det där att använda start-lappar. Och har jag väl börjat sy på scrapsen, är det svårt att sluta. Dock tilltalas jag av hela idéen att skära till 2"-lappar när man får en liten bit över och att sy ihop dem emellan andra arbeten. Det blir ju lite av en gratis-quilt. Både vad gäller material och tid.

Kram Jenny
Ps - jag har fyllt år och fått brevlådan full av härliga kuvert från födelsedagsbytet. Min önskan var Engelsk Lakritskonfekt. Mums! Bilder kommer när jag fått alla block. Så länge sitter de och läskas på designväggen.
Färdig scrapstopp!

22 kommentarer:

  1. Jättehärlig topp. Tack för tipset. Håller på och syr ihop en massa "starters & enders" så det kanske blir något av dem till slut.
    Kram Wivi

    SvaraRadera
  2. Som du förstår så är det inte riktigt så som jag jobbat nu, men det är jättesmart att ha dom som starters. Din kvilt är alldeles ljuvlig.
    Ett försenat Grattis är väl på sin plats!!!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  3. Börjar med att gratta dig i efterskott! Vilken härlig scrapstopp och tusen tack för den braiga beskrivningen!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  4. Först ett sent grattis på födelsedagen och sedan tack för fin beskrivning på det härliga scrapstäcket!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Grattis i efterskott!!Vilket ljuvligt täcke du sytt,,,,mumma!!!Spännande oxså med dina lakriskonfekt/kramar

    SvaraRadera
  6. Jätteläckert scrapstäcke, tack för bilder och beskrivning! Grattis!

    SvaraRadera
  7. Vilken bra beskrivning du har gjort på ditt scrapstäcke och så snyggt det kommer att bli! Kram Catarinai Hbg

    SvaraRadera
  8. Jag gillar ditt täcke skarpt! Jag håller med dig om att scraptäcken blir helt ljuvliga.

    SvaraRadera
  9. Får man ju lust att börja göra. Verkligen snyggt.

    SvaraRadera
  10. Åh vilken bra beskrivning. Jag som tycker det är så svårt att sy "oplanerat" av scraps och inte med förutbestämda färger. Det är lite som de som fixar mat och säger att de tar lite av varje som finns hemma. *puh* Det låter så svårt i mina ögon/öron. Ditt scraptäcke kommer att bli kanonfint.
    Grattis i efterskott.
    Kram Carmen

    SvaraRadera
  11. Toppen Toppen Toppen
    tycker Barbro i Helsingborg

    SvaraRadera
  12. Så läckert det blev! Tjusigt med alla färger i!

    SvaraRadera
  13. Jätteläckert!! kram Veronica

    SvaraRadera
  14. Himla fin top du fått ihop! Gillar alltmer det "scrappiga", men har inte sytt något sådant ännu. Kanske din beskrivning kan få igång mig...tack för en bra beskrivning! Kram Katarina

    SvaraRadera
  15. Kanonläcker quilt
    Kram Rose-Marie

    SvaraRadera
  16. Jättehärlig quilt och mycket bra beskrivning. Detta är ett av de projekt jag ska göra i framtiden:)

    SvaraRadera
  17. Hei, så dette i dag. Så fint!!
    Skal nok tenke på å samle mine leftovers til et slikt formål. Smart å sy firkanter under tiden, takk for beskrivelsen.
    Riktig lekkert teppe.
    Hilsen Ingrid

    SvaraRadera
  18. Har sett delar av toppen förut, men inte din fina beskrivning! Jättebra!
    Kram från Vallentuna

    SvaraRadera
  19. Jag förstår din kärlek till scraps! Ju fler tyger desto roligare täcke. Och det här lapptäcket blev verkligen grymt läckert. Bra och tydlig beskrivning också.
    Hälsningar,
    Anita Fors

    SvaraRadera
  20. Har länkat till din inspirerande beskrivning idag till min unga "lapptäckesadept", spännande att se om hon väljer detta mönster.

    SvaraRadera
  21. Jättehärligt täcke! Nu blev jag inspirerad att göra nåt sånt av mina scraps åxå! Tack för tipset!

    Textilanna

    SvaraRadera