torsdag 9 juni 2011

Poolparty

Ikväll har jag varit på Lapphexornas sommaravslutning. Förutom god mat, kul tygpaket och allmänt trevligt var det dags att visa upp vad det blivit av årets utmaning; använd enbart vitt-på-vitt och lägg till en färg i valfritt antal valörer.

Jag har sytt med turkost efter en idé hos Oh Fransson. Bara att sy på, utan att tänka efter så mycket. Kul!! Jag har oladdad kamera, så det blir inget kort på den färdiga toppen men några bilder under vägen. Tygerna är från alla möjliga ställe; scrapsrester från Skepplanda, nyinköpta fintyger, tygbyten, IKEA, tygloppis i Förslöv. Jag kan verkligen rekommendera tekniken för att den är kul och passar bra när man inte har så mycket sammanhängande sytid utan kan sy en söm här och där.

Blocken klara (kolla in den matchande disktrasan uppe till höger...)
Utlagda block som ska sys ihop i rader.
Lite som en flygbild över bara swimming-pooler?

Att man inte alls behöver tänka är ju inte sant. När väl blocken ska sys samman behöver man få till lite raka linjer. Så hjärnan får jobba en del den med. Fast mest lustcentrat :-)

Jag tror att min topp ska bli en duk. Ev ett mystäcke, men jag undrar just över det vit-vita. Kanske blir det snabbt sunkigt? Men duk... det använder vi så sällan.

Mitt albumblock till P blev en tjej. Spetsen på kjolen är faktiskt en liten restbit från dopklänningen som min mamma sydde till mitt dop och som familjens ungar blivit döpta i sen dess.
Block från nån amerikansk tidning fick bli
inspiration till mitt albumblock till P.
Kram Jenny

3 kommentarer:

  1. Tänk vad mycket man kan göra av sådant man redan har hemma och rester. Täcket/duken kommer att bli jättetjusig. Det ska bli spännande att se en bild på den helt klara skapelser.
    Kram Carmen

    SvaraRadera
  2. Åh, äntligen lite härligt från dig, Jenny!!!
    Jag har sett de där bitarna/bilderna hos Oh´Fransson och tanken har funnits!
    Tack för att du visade att det kan bli snyggt i Sverige också!!!

    Härligt med minnen som spetsen!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  3. Jätte härliga block,Jenny!!Kul att få se slutresultatet.Kram på dig

    SvaraRadera