söndag 3 oktober 2010

Pyttevärme

Lilla G's lektäcke har nu en färdig topp. Det blev Disappearing 9-patch i knalliga färger. Eftersom jag sytt ett pyttetäcke av de block som blev över var det ju lite snullet att lektäcket blev för litet... (det där med att tänka efter före är ju inte alltid så lätt i realiteten) så jag fick sy dit en bård istället. Nu återstår mackning och quiltning. Det har jag ju lite ställtid på, men jag har som ambition att ha det klart tills på torsdag. Fast tänker INTE bli stressad.

Gretas lektäcke - toppen klar.
Alla 4 pyttetäckena har nu fått flanellbaksida och är redo att lämnas över till Lapphexorna på nästa månadsmöte. 
Pyttetäcke av överblivna (nåja) block från Gretas täcke.
 

Första försöket med Disappearing 9-patch blev ett pyttetäcke.














Ett gäng överblivna rosa block fick några 
nya kompisar och blev ett pyttetäcke.

Syrrans arvetyger ska värma ett litet litet liv.
Det här att hitta fin och prisvärd flanell i bra kvalitet tycker jag kan vara lite trixigt. Har hört om Stof&Stil men där har jag ju tyvärr aldrig varit. Ännu. Hittade detta nalletyg på Tyglagret i Kållered. Inte billigast men helt OK.
Gullig flanell med nallar som baksida.
Vi märker våra pyttetäcken, som för övrigt går till Mölndals neonatalavdelning, med en Lapphexorna-etikett. Jag väljer att vika den på mitten och sy med i quiltsömmen. På så sätt får man dessutom en liten pill-lapp för små små upptäckarhänder. 




Det är mysigt att se alla täckena klara i en hög... Man känner sig nästan lite rik. Och det kan man väl säga att man är med vår hobby. Rik på känslor, upplevelser, skaparglädje. Rik som i tillfredsställelsen av att ha skapat något med egna händer. Något som går att ta på. Något som förhoppningsvis sprider glädje till någon annan. Och som inte minst gav glädje under "resan" till en själv.
Lite rikedom på hög.
Varma kramar från Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar