onsdag 29 september 2010

MorgonKaffe, hexagonmatta och quilta-under-gång

God morgon! (eller kanske God förmiddag!)

Först en länk med ett gratis mönster från Kaffe Fassett's nya bok. Det verkar dessutom vara någon Quilt along men jag har inte läst så noga om den fortfarande är igång. Hur som helst - det blir fantastiska quiltar när Kaffe och Lucy varit i farten!
http://www.melaniefalickbooks.com/quilt-along-with-kaffe/

Sen såg jag denna. Klicka HÄR för att kolla in hela! Då kan vi snacka hexagon-sömnad...
 
Funderar lite på vad jag sytt med hexagoner... inte så mycket. Men under NQT gick jag en mycket trevlig kurs med Mirjam Hakala där vi handsydde olika sytillbehör. Bland mycket annat dessa små sypåsar, ca 6 cm höga. De påbörjades på kursen och väl hemma blev det lite knasigt så den första fick jag ihop fel (röd-svarta). Bara att köra igång med en till. 
Vet inte riktigt vad man ska ha dem till, rymmer ca 2 trådrullar. Om inte annat så var det en kul introduktion till sexkants-mallarna. Kul men tidskrävande!!
 

 
Och jo, ytterligare ett hexagon-alster har jag faktiskt åstadkommit. Från samma kurs som ovan. Ett handsytt nålbrev, ca 5 cm i diameter. Innehåller hårda kartongbitar så att den håller formen. 
Förresten; vad ska man ha till... måste man veta det? Nedan citat tycker jag är urbra. Gäller för mycket!

  

Kram Jenny

PS Igår hade vi temakväll med Lapphexorna. Birgit visade Quilt-as-you-go-metoden. Jag har aldrig provat, så det var jag tvungen till när jag kom hem. Lika bra att passa på när man har det någorlunda fräscht i huvudet. Efter några omtag blev det detta. Blir nog en grytlapp :-) Annars var det smartaste just hur man syr ihop quiltade bitar med remsor. Men det behöver jag ju inte här. // DS
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar