fredag 3 september 2010

Don't kill the Messenger Bag

Ikväll var det redovisning av förra utmaningen i Lapphexorna. Oj, vad mycket fint folk hade sytt! Vi hade fått en rulle med 8 remsor 2½" på full bredd. Vi fick lägga till mer av dessa tyg + ett valfritt. Min rulle blev en väska:

Det var en utmaning på många sätt för mig:
- första gången jag var med i en utmaning
- inte alls färger jag hade valt själv
- har aldrig sytt en handväska förr och sydde utan mönster
Men det är väl därför det heter just "utmaning"??
Öppning med dragkedja för att kunna stänga.
Lite skarvat för att få ihop det - men det funkar!

Restremsorna blev en liten innerficka.

Innerfickan kan man ta loss - och ta med.

Innerfickan med kardborre.

Nästa lilla feature är jag också nöjd med; nyckelhållarsnodden. Lätt att hitta nyckeln i väskan och med resår så att man når att låsa upp med väskan kvar på armen (om man t ex har ett barn på andra armen). Och med tanke på hur ofta jag letar nycklar beräknar jag att denna uppfinning kommer att frigöra ca 5 timmar per vecka. Ha ha! Ska bara komma på ett sätt att uppnå motsvarande för mobilen, Mr J's sockar, mascaran och minnet...
Nyckelsnodd med resårband. As-smart om jag får säga det själv :-)

Jag är nöjd med min väska och för att jag lyckades sy något för mig helt nytt. Och i tid. (vi fick 3 extra månader på oss vilket förstås underlättade...). Måtten på väskan är ca 30 cm bred, 35 cm hög och 5 cm djup. Grytlappsvadd gör den stabil. Tyget jag la till är det vinröda med småvita blommor. Det hade jag hemma. Och så köpte jag en bit extra av det bruna till axelband, stängning etc. Totalt blev det över en scrapbit på 10x10 cm och ett par 2" kvadrater.

Nu när redovisningen är klar är ju väskan inte hemlig längre. Kanske ser ni oss båda i Lidköping på Quiltköping på lördag?

Kram Jenny
Andra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar