måndag 13 september 2010

Kantiga tips

Anna på sybloggen Anna Syr firar 600 inlägg och firar med Ge bort! Stort Grattis och bra jobbat, Anna! Din blogg är verkligen en inspirationskälla och alltid lika kul att kolla in. Ser fram emot kommande 600 inlägg! Och nästa 600. Osv. 

För att vara med och tävla om fina-fina priser ska man ge tips. Jag tänkte tipsa om min hemmagjorda "kant-mall" som jag använder flitigt när jag syr necessärer. När jag quiltat och det är dags att skära rent, så skär jag först långside-kanterna raka. Sen fram med kant-mallen (som är försedd med mittlinje som gör den enkel att passa in) och välj vilken av de två rundningarna som önskas. Bara att rita av och klippa. Verkar kanske inte så "rocket science" (vilket det ju inte heller är!) men mycket användbar!

Här är exempel på hur det kan bli - en av varje "rundning".

Vill du se fler necessärer som jag sytt finns det i min webshot. Klicka här.

En annan väldigt användbar grej, som jag nyss upptäckt är Cutting Edge. Ja, jag är ju inte direkt någon sk early-adapter på denna tejp som jag sett men förkastat tidigare. Är inte så tillbehörs-tokig. Men så fick jag prova en smart linjal (Bloc_Loc) av Symadam som hade en skåra i sig som "hakade i" när man ska skära triangel-block. Och Pia på Quiltstudion tipsade om denna tejp som fixar samma funktion. Tejpen ska man kunna använda igen. Säkert suverän om man har ett speciellt mått man ska skära mycket av eller om ens cm-linjal vill vara en inch-linjal för en stund.
Detta var mina tips, alltså!

Vill också passa på att visa en vinst jag fick av Maja! Tack!! Jag hade turen att bli besökare nr 4900 och fick en FQ japanskt tyg i olivgrönt med diverse mönster på. Maja skrev att det var "en riktig utmaning" och det klart att den hade nog inte åkt ner i min shoppingkorg, där ju oftast färggladare tyger hamnar. Men jag ska nog tänka ut nåt att sy av den. Fortsättning följer... Någon som har en idé om vad det är för mönster? Jag tycker mig se kam-musslor och trådrullar. Men det verkar ju inte så troligt. Bättre idéer, någon?

Slutligen kan jag rapportera att Auroran nu står på plats och att jag börjat sy lite på den. Känns jättebra! Har dock inte hunnit så långt i finess-provandet ännu.

Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar