måndag 24 januari 2011

Effektfullt tips

Igår var det sydag hela dan. Kul! Jag var med Goa Gummor och sydde på min väska. Trots många goda råd, erfarna syvänner och hemfärd först vid 21-tiden blev jag inte klar. Men kom en bra bit.

Jag fick med mig ett Vandrande blockbyte hem. Så nu sitter jag här och letar tyger och skär. Då kom jag att tänka på ett tips som jag fick på den där workshopen med Kaffe Fassett som jag var på för några år sen. Att man kan vända på tyget för att få en annan effekt. Mr Kaffe himself rekommenderade starkt att göra det, inte minst med hans tyger.

Jag testade - och visst blir det skillnad i effekt? (nu ser det förvisso ut som om blixten jobbat lite olika mycket här. Det svarta bakgrundstyget ser ju också olika ut... men ja, ni fattar nog tipset ändå?)

Så, det blir nog ett bakvänt tyg i denna omgång. För att inte M ska få skrämselhicka får jag tillägga (à la relationsfilmerna i Bullen) "Det är inte tyget på bilden som kommer att vara med i verkligheten".

Godnattkram Jenny

4 kommentarer:

  1. Fniss!!!Tyckte du inte att det var fint, Jenny???
    Vad gör man med de färgerna tillsammans???
    Mönstret är ok tycker jag, men...
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. *hihi* Ska bli spännande att få se verkligheten efter den här demonstrationen.
    Maja, jag säger som Bonnie på Quiltville: "Om tyget fortfarande är fult har man inte skurit det tillräckligt litet." :)
    Det skulle funka hur fint som helst som mörkt tyg i något projekt med stora kontraster. Tror jag tralalala.

    SvaraRadera
  3. Baksidan är ju också en sida. Spännande att se vad du hittar på!

    SvaraRadera
  4. Maja&Anna, det var ju bara för att illustrera. tog det som låg närmast :-) Det blir en fin-fin ruta i scrapstäcket. Och till M's blockbyte blir det en baksida av ett heeelt annat tyg för att matcha hennes önskningar. Kram

    SvaraRadera