fredag 20 augusti 2010

På syfronten en hel del nytt

Det var ett tag sen jag skrev och det har allt hänt en hel del kul på syfronten!
Dels har jag fått klart två utmaningar. Mitt livs två första utmaningar. Den första är Lapphexornas (som jag skrev om för ett tag sen). Blev helt klar igår och ska visas på möte i början på september. Jag är nöjd!
Den andra utmaningen är "Ränderna går aldrig ur" från Tyger & Ting som ska visas på Quiltköping. Materialet köpte jag i höstas och den har legat så stilla och vilat så jag trodde nog inte att jag skulle delta. Men så fick jag en idé för en dryg vecka sen och fick sy-sy-sy för att hinna klart till deadline som var denna veckan. Puh!
Bra (och kul!) hjärngympa har det varit eftersom bägge utmaningarna var tyg jag inte skulle ha valt själv och eftersom jag valt att sy grejer jag aldrig sytt förr. Tyvärr inga bilder - kommer efter redovisningarna.

Sen har jag varit på Sy-träff. En riktig heldag får man säga! Jag varken kom först eller åkte sist och hann ändå vara med 14 timmar ungefär :-) Jättetrevligt att träffa andra och sy ihop, jag som oftast ugglar själv i syrummet här hemma. Det var väl inte min mest produktiva dag, men man tankar ju upp bra med inspiration och energi till senare.
Jag startade ett scrap projekt. Fick inspiration från ett inlägg hos EvaJ om att sy ihop "startlappar" i början av annat man syr, och sen sätta ihop till nåt användbart. (jag hittade inte just det blogginlägget så jag länkar till hennes blogg). Mönstret hittade jag på en bild från Ovansiljans kviltförenings utställning. Det är Anna i Sandviken som fotat.

 Sen fick jag sytt ett pp-block: Lapphexornas sommarblock. Man kan lämna in för att delta i lotteri, men jag tror jag ska skänka mina till kommande projekt.
Och så började jag sy på en duk (tror jag det ska bli) från det lilla mönstret jag köpte i Norge.

Avslutningsvis på sy-fronts-rapporten vill jag visa mina härliga inköp hos Pia på Quiltstudion i går. Hela butiken var proppfull av härliga tyger! Jag fick också köpt lite tillbehör som jag tänkt skaffa ett bra tag. En inch-linjal 4½" bl a. Har provat och den funkar fin-fint!

Oj, det blev ett långt inlägg... Har du orkat läsa ända hit är du värd en belöning. Skriv pip i kommentarsfältet så är du med i en utlottning. Av lite tyg tror jag det blir.  Dragning sker söndag kväll.
Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar