tisdag 24 augusti 2010

Trädgårdsdags - eller mitt lilla gröna rike...

Idag hade jag en plan om att titta på en utställning här i närheten. Ewa-Christine ställer ut "Mitt vita rike" och även "Mitt svarta rike". Jag har sett bitar av det vita och det är jättehärliga alster som hon sytt av sitt textila arvegods. Tyvärr fick jag inte ihop tiden utan får hoppas på ny utställning och om inte annat boka denna helgen nästa år. Då utlovas även Röda grejer.

EvaJ och Maja har utmanat varandra och oss andra. Fota dina blommor och bli inspirerad att sy något. Vad som helst. Färdigt innan jul. Läs mer här. Jag tänkte hänga på. Det är alltid bra med lite hjärnstretching. Så när Mr J lämpligt somnade mitt emellan två regnskurar tog jag med kameran ut i trädgården. Det fanns faktiskt en hel del blommor kvar. Och ännu mera grönt.... Det här med att rensa ogräs är inte en favvosyssla här hemma. Och även om det blir av emellanåt så har man inte en chans mot kirskålen som är snabbare än blixten... Men man kan ju bli inspirerad av grönt också, eller hur? Inser också att jag behöver lära mig en del om hur man fotar blommor, men dessa får duga som inspiration.






 



Igår rök de sista rabarberna. Vackra röda skaft kvar :-)
 Av de trötta rabarberstjälkarna blev det fin-fin rabarbersaft. Jätteenkelt att göra och jättegott att dricka! Recept från Leila här. Jag brukar blanda 1 del saft med 2 delar bubbelvatten. Skulle nog kunna bli en god drink också - kanske med vaniljvodka. Får prova nu när jag kan dricka alkohol igen. Eller varför inte byta bubbelvatten mot annat bubbel? 
Rabarbersaft. Lite sommar i ett glas.
Nej, nu blev jag fika sugen. Tur för mig att svärmor lämnat blåbärsmuffins här. Lycka till alla ni som antar trädgårdsutmaningen!

Kram Jenny

PS - Susannes kuvert är packat. Nu återstår bara att hitta frimärkena som jag VET att jag köpte förra veckan. Postas senast imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar