tisdag 10 augusti 2010

En riktigt bra Norge historia

Nu är vi hemma från en mycket lyckad Oslo-vistelse! Vilken härlig liten storstad Oslo är. Vi gick bl a på promenad i de mysiga kvarteren bakom slottet. Slutmålet var att jag skulle ta en tur i Kathrines Quilte Stue. Tur att det var mysiga kvarter, för jag var en riktigt usel kartläsare och lotsade familjen hit och dit i cirklar innan vi kom fram. KM och lille J tog en fortsatt promenad medan jag gick in i detta Mekka för en quiltare. Ojoj, vad mycket fint! Det är en stor butik med massor av tyger och härliga arrangemang. Många av deras tyger är lite väl romantiska för min smak, men allt är så fint så man blir förstås lite sugen på dem också.
Jag fastnade speciellt för en härligt färgsprakande quilt sydd av en tygserie som heter Meadow Sweet. Klicka på länken och scrolla ner något - det är det värt!
Några av den serien och några andra tyger som doftade 70-tal fick åka med mig hem över gränsen.
Lite 70-talsnostalgi på 2000-talsvis inköpt hos Kathrines Quilte Stue.

Annars var tydligen det "hetaste heta" i Norge att sy över pappmallar; Dresden Plate. "Det syr ALLA i Norge nu". Jag ville ju inte vara sämre och köpte ett litet minikit med mallar för två blommor. Passar ju bra att ha några syprojekt som är enkla att ta med. Har provat lite framför TV:n i kväll. So far so good.

Jag var också en sväng inom Panduro på Karl Johan, men gick - hör och häpna - ut tomhänt. Mycket folk i butiken, inte så kul skyltat och två hungriga killar som väntade utanför.
Så är du i Oslo är min absoluta rekommendation att besöka Kathrines Quilte Stue! Är man inte i Oslo kan man följa dem på deras blogg eller på Facebook. Och inom kort ska de öppna Internet butik. Kul!
Klem fra Jenny

PS - dyrt i Norge? Jo, det är det ju. Speciellt med nuvarande växelkurs... Men inte sååå farligt för tygerna. I snitt betalade jag 160 NOK/meter = ca 190 SEK. Inget klipp, men jämfört med vad ölen på Akker Brygge kostade var det förstås rena rean :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar