onsdag 29 december 2010

Cut some corners

Att ”cut corners” brukar normalt sätt inte vara så bra, men nu har jag för första gången provat att klippa av hörnen på tyg innan tvätt och det funkade finfint.

Klipp av hörnen innan maskintvätt och slipp skatbon!
Vanligtvis handtvättar jag det mesta, men denna tygbit var 2 yard och jag hade en mörk maskin på gång så jag provade tipset jag läst på Q&L-listan. Och istället för ett skatbo av trådtrassel kom biten ut hel och ren. Visst hade den några fransar i kanten, men helt ointrasslad i andra grejer. Kul när det funkar!
Svart och randigt. Bra att ha.
Tygbiten köpte jag hos Hancock’s, en webshop i USA. Jag har handlat där en gång tidigare och får därefter löpande deras nyhetsmail. Nån kväll innan jul, när jag väl egentligen borde tagit tag i nåt julstöks-aktigt, klickade jag vidare och hittade lite kul. Några Kaffe Fassett- och balityger på rea-rea och så Moda Scrap Bags. Både Kaffe- och Balitygerna restnoterades tyvärr, men scapspåsarna kom igår.
Moda Scrap Bags med matchande remsor.
Inte roligaste surprisen kanske, men en utmaning till mig.
Båda innehöll kantremsor (från Jelly rolls? nej, från Layer Cakes upplyser Gunilla W. Tack för infon!). Den ljusa heter Wild Rose och den mörkare Summer’s End. Runt 30 remsor i varje och ca 1½-2¼” breda, bordräknat stadkanten. Ingen av dem innehåller tyger jag skulle valt i butik, så jag får se det som en utmaning. Jag har tidigare köpt två Scraps påsar och då innehöll den ena blandade baliscraps (jag tror det var en särskild sorts bali-påse som jag inte hittade nu) och den andra allsköns tyger i lite olika kvalitet. Att jag är en scraps-älskare är väl ingen hemlighet vid det här laget, men nu dröjer det nog ett tag innan jag låter mig lura mig själv att köpa en sån här påse igen.

Julen har varit mycket god, men i princip sy-lös. Planen är att sy några hexagoner till årskrönikan på SVT kl 20 ikväll. Jag kan verkligen behöva en uppfräschning på vad som hänt i vida världen detta år.

Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar