onsdag 11 september 2013

Smultronkarameller

I mars startade jag att sy ett täcke till en kollegas dotter. Nu är hela pusslet lagt, toppen är klar och mäter drygt 1 x 1,8 meter. Tror det får heta "Smultronkarameller". Jag har inte använt något mönster men har helt klart tagit mycket inspiration från Margrehts fina scraptäcke. För att få det hela att gå ihop har jag satt lite skarvlappar och remsor här och där. Det gick riktigt bra bortsett från två ställen. Men jag är nöjd! Nu ska jag ut i garaget och hämta cerise polarfleece till baksidan. Ska bli spännande att se hur jag hanterar min "quiltskräck" när sytiden inte är så sammanhängande... Quiltskräck kanske är att ta i, men jag har betydligt lättare för att sy block och toppar än att sen quilta hela paketet, speciellt om det rör sig om lite större grejer. Inser att receptet är: gott om plats (oftast köksbordet), tid och energi. Som sagt, blir en utmaning. 
Bild som envisas med att lägga sig på sidan. Ni får ev vrida på huvudet...
Och ja, har räknat lite fel så det blir till att skära av lite där uppe
i högra hörnet. Om ni nu inte vridit på huvudet vill säga :-) 
Har en ambition om att få någorlunda ordning i syrummet (eller kontoret som det ju egentligen är fast min man har slutat kalla rummet för det för länge sen). Gör små utfall ibland och gör små punktinsatser. Men de senaste kvällarna har det snarare resulterat i att jag hittat grejer som det inte alls har så mycket kvar på för att avsluta. Och så har jag grejat lite med det. Och sen lagt tillbaka det ofärdigt men några små pyttesteg närmare klart. Puh, jag är helt klart impulsstyrd. Inte särskilt effektiv. Men har rätt kul ändå. 

3 kommentarer:

  1. Huvudsaken är att du har det roligt och bra!!!
    Täcket är jätte fint!!
    Det är en underdrift, men jag vet inte vilket superlativ jag ska använda.
    Kram// Maja

    SvaraRadera
  2. Det blir ett härligt färgglatt täcke till en flicka! Grattis!
    kram

    SvaraRadera
  3. Åh vilket fint täcke! Alldeles lagom tjejigt. kramar Ullis

    SvaraRadera