söndag 25 juli 2010

I behov av support

Hade en idé om att prova Disappearing 9 patch för första gången, ett enkelt sätt att få lite variation till vanliga rutor. Men när jag skulle sy ett provtäcke och googlade för att få lite tips på hur man lägger ut så tyckte jag inte alls att det var så fint som jag fått för mig. Det blev väldigt ”strikt” och regelbundet.
Till slut hittade jag några versioner som jag tyckte om. Bl a denna blommiga och detta barntäcke. Men jag tycker att detta jultäcke är för rörigt. Jag gillar när det är lite slarvigt, men ändå någon liten typ av struktur, om ni förstår hur jag menar??
Nu är min provtäcketopp klar och jag är rätt så nöjd. 
Disappearing 9-patch - första försöket
(Inte alls färger jag normalt hade kombinerat, men eftersom det är en test vågar man väl lite mer än normalt.) Men när jag tittar närmare så ser jag en del grejer som jag inte gillar helt. T ex är det 4 turkosa ränder på rad (nedre vänstra delen). Sen det här med hur man gör 9-rutorna med mörkare valörer på rutorna i hörnen har jag inte heller fått till. Jag provade både och, alltså att både ha de mörka i hörnen och de ljusare. Kanske jag hade för liten konstrast för att få någon effekt? 


Någon som har några bra tips på hur man ska tänka? Någon bra länk? (Tips 1 är väl att inte titta på psykologisk thriller samtidigt som du lägger ut quilten som jag gjorde, men det måste finnas fler förbättringsområden??) Kom gärna med tips och/eller länka till arbeten du själv gjort och är nöjd med!


Tack på förhand! Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar