söndag 4 mars 2012

Strö lite socker på mig

sjunger Timbuktu och numera även Eva Dahlgren. Och just Suger hette detta block som jag hittade i en quilt i Cut the Scraps. Provsydde några och kan konstatera att:

1) måtten i boken med mittrutan 5x5" passar mig inte så bra. En såpass stor tygbit är snudd på "inte scrap" i min värld + att jag har en massa 2" rutor som jag skär till allt eftersom. Så jag ändrade till 2x2" i hörnen och 4x4" i mitten.

2) jag undrar om detta kan bli det där käcka "sy av scrapsen allt eftersom"-mönstret som jag trodde när jag såg det. Nej, känns lite för mycket "tänka och planera" för att funka helt bra. Måste jobba lite mer på konstrasterna för att det ska bli lite mer vilsamt för ögat. (eller nej, vilsamt var nog fel ordval med dessa tyger, men ni fattar vad jag menar).
Ursäkta bildkvaliteten. Får skylla på det obefintliga kvällsljuset...

Men det kan ju vara ett bra block att använda till t ex barnquiltar när man har mönstrade tyger som man vill ha en rätt stor ruta av i mitten, och ändå se till att det händer något runt om? I denna färgsprakande testomgång händer det en hel del... Flera av tygerna har jag fått i byte av Maja. Gilla!

Såg ni den helt bedårande Pingvin-paraden hos Erica? Gilla igen!

Ha en bra vecka!
Kram Jenny

3 kommentarer:

  1. Det är bra att du "strör socker" Jenny!
    Om man vill så kan man ta den färdiga storleken på ett av dessa block. Skära upp vartannat block av ett stort tyg och bara sy av hörnen med samma storlek som på den ursprungliga hörnkvadraten.
    Då går det ännu fortare att sy och det är både snyggt och roligt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hi-hi, jag tycker det ser vilsamt vackert ut! ;-) Kram!

    SvaraRadera
  3. Tycker det ser glatt o trivsamt ut - speciellt för krypande barn att ligga på kan jag tänkamig.
    Kramisar

    SvaraRadera