lördag 3 mars 2012

Nya tag på altanen

Jag hann inte så långt i min nya bok igår kväll. Faktum är att jag överhuvud taget inte öppnade den. Efter att ha kollat lite bloggar och skapat några ord på Wordfeud så blev det välbehövlig skönhetssömn.
Men idag på altanen när Mr J somnat i vagnen och ihop med en Latte fick jag läst och tittat och tror jag fått med mig merparten av budskapet :-) Ett 7-stegsprogram (såklart, lite amerikanskt sådär). Kort summerat kan man väl säga att författarinnan Joan Ford menar att man inte ska se sina scraps som ett problem (inte jag!) och heller inte ha dem välvikta långt borta nånstans. Utan skär upp dem och ordna dem strukturerat så att de finns lättillgängliga för att sy scrapsquiltar! Hon skär sina scraps i tre mått; 2", 3½" och 5" kvadrater. Sen innehåller boken också instruktioner kring själva quiltsömnaden, hur man lämpligen pressar, sy på lukkekant etc etc matnyttigt. Och såklart flera mönster (20 st) med tydliga materialåtgång, instruktioner och skisser.


Bl a finns instruktioner på hur hon syr ett scrapstäcke som kallas Bloomin' Steps. Jag har sytt ett liknande, fast med annorlunda avslutning och ram. Är du intresserad finns en steg för steg instruktion på mitt täcke här.

Jag hittade några mönster i boken som får hamna på "kanske en dag"-listan. Bl a en söt liten väska och en quilt som innehåller ett block som kallas Sugar. Fast då verkar det smartare att samla 2½" kvadrater och 5" kvadrater. Sugar kan ju passa bra då jag har satt godisförbud för mig själv ett tag framöver :-)

Kram Jenny




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar